Priručnik za data novinarstvo 1.0
Loading

Data novinarstvo na BBC-ju

Termin data novinarstvo obuhvata mnoge discipline i koristi se na različite načine u različitim medijskim organizacijama, tako da bi možda bilo od pomoći da definiramo šta mi u BBC-ju mislimo kada kažemo data novinarstvo. Općenito, termin pokriva projekte koji koriste podatke da bi uradili nešto od sljedećeg:

  • Omogućiti čitaocu da otkrije informaciju koja mu je bitna

  • Otkriti priču koja je izuzetna i nije već poznata

  • Pomoći čitaocu da bolje razumije kompleksne teme

Ove kategorije se mogu preklapati i, u online svijetu, često trebaju neku vrstu vizualizacije.

Treba postati lično

Na BBC News internet stranici već više od decenije koristimo podatke da obezbijedimo usluge i alate za naše korisnike.

Najtrajniji primjer, koji je prvi put objavljen 1999., je naša tabela uspješnosti škola, bazirana na podacima koje vlada objavljuje jednom godišnje. Čitaoci mogu naći lokalne škole tako što ukucaju njihov poštanski broj i uporediti ih na osnovu velikog broja indikatora kvaliteta. I novinari koji se bave obrazovanjem rade sa programerskim timom da bi izvukli podatke za priče prije nego ih objave.

Kada smo počeli ovo raditi, nije postojalna oficijelna stranica koja bi javnosti omogućila da pretražuje podatke. Ali sada Ministarstvo obrazovanja nudi ove podatke i naš fokus se pomjerio na priče koje dobijemo iz tih podataka.

Izazov u ovoj oblasti je obezbijediti pristup podacima koji su od javnog interesa. Noviji primjer je projekat u kom smo objavili veliku količinu podataka koji inače nisu dostupni široj javnosti. To je specijalni izvještaj pod nazivom "Sve smrti na svakoj cesti". Omogućili smo pretraživanje po poštanskom kodu, dozvolivši korisnicima da nađu lokacije svih saobraćajnih nesreća u Velikoj Britaniji u posljednjih deset godina.

Vizualizirali smo neke od glavnih činjenica i brojki koje su se pojavile u policijskim izvještajima i, da bi projektu dali dinamičnost i ličnu notu, ujedinili smo se sa Medicinskom asocijacijom i radio-televizijom BBC London kako bismo upratili sudare širom Londona čim se dese. To smo objavljivali uživo preko interneta, kao i putem Twittera, koristeći hashtag #crash24. Sudari su mapirani čim bi bili prijavljeni.

Jednostavni alati

Kao što smo omogućili istraživanje velike količine podataka, isto tako smo uspjeli kreirati i jednostavne alate koji korisnicima omogućuju da dođu do onog dijela koji je njima bitan. Ovi alati odgovaraju korisnicima koji nemaju mnogo vremena i koji možda ne žele istraživati neku detaljnu analizu. Sposobnost da se lako podijele lične činjenice je nešto što smo svi počeli uvoditi kao standard.

Simpatičan primjer ovakvog pristupa je naš članak "Ima nas 7 milijardi: koji je tvoj broj?", objavljen na isti dan kada je brojka svjetske populacije prešla 7 milijardi. Kada bi ukucao svoj datum rođenja, korisnik bi saznao svoj broj u odnosu na svjetsku populaciju i mogao bi ga podijeliti putem Twittera ili Facebooka. Za ovu aplikaciju koristili smo podatke iz UN-ovog fonda za razvoj populacije. Aplikacija je bila veoma popularna i postala je link koji je najviše puta podijeljen na Facebooku u Velikoj Britaniji 2011.

Figure 3. Ima nas 7 milijardi (BBC)

Još jedan nedavni primjer je BBC-jev kalkulator budžeta, koji je korisnicima omogućio da provjere koliko će im biti bolje ili gore kada budžet koji je odredio kancelar stupi na snagu, i da onda podijele tu cifru. Surađivali smo sa ljudima iz računovodstvene firme KPMG LLP koji su nam obezbijedili proračune na osnovu godišnjeg budžeta i onda smo naporno radili na tome da stvorimo privlačno sučelje koje će korisnike ohrabriti da dovrše zadatak.

Rudarenje podataka

Ali, gdje je u svemu tome novinarstvo? Pronalaženje priča u podacima je tradicionalnija definicija data novinarstva. Da li se u podacima skriva ekskluzivna priča? Da li su cifre tačne? Da li one potvrđuju ili opovrgavaju problem? Sve su to pitanja koja data novinar ili CAR reporter mora sebi postaviti. Ali mnogo se vremena može izgubiti prolazeći kroz ogromne količine informacija u nadi da će se naći nešto izvanredno.

U vezi s tim, shvatili smo da bi bilo najproduktivnije da se povežemo sa istraživačkim timovima ili programima koji su stručni i imaju vremena da istraže priču. Članovi BBC-jevog programa o aktuelnim dešavanjima, Panorama proveli su mjesece radeći sa Centrom za istraživačko novinarstvo, sakupljajući podatke o platama u javnom sektoru. Rezultat toga je TV dokumentarni film i specijalni izvještaj "Plate u javnom sektoru: brojke", u kojem su objavljene sve cifre i urađena vizualizacija analize svakog sektora pojedinačno.

Osim što trebamo sarađivati sa istraživačkim novinarima, od presudne je važnosti da imamo pristup novinarima koji su se specijalizirali za određene oblasti. Kada je jedan kolega iz tima analizirao podatke o smanjenju budžeta koje je objavila vlada, došao je do zaključka da su smanjenja manja nego što izgledaju. Rezultat toga je bila ekskluzivna priča "Kako shvatiti podatke", uz jasnu vizualizaciju koja je dobila i nagradu Kraljevskog statističkog udruženja.

Razumjeti problem

Data novinarstvo ipak se ne treba svoditi na pronalaženje činjenica koje niko drugi nije primijetio. Posao timova za vizualizaciju podataka je da kombinuju odličan dizajn sa jasnom pričom da bi se korisniku pružilo privlačno iskustvo. Interesantna vizualizacija pravih podataka može se koristiti da bi se lakše razumio neki problem i mi na BBC-ju često koristimo taj pristup kada želimo ispričati određenu priču. Različite jačine boja na mapi tehnika je koju koristimo na našem Brojaču broja zahtjeva za naknadu za nezaposlene u UK., kako bismo jasno prikazali promjene tokom vremena,

Data članak "Mreža duga Eurozone" istražuje zamršenu mrežu međudržavnih pozajmica. To nam pomaže da vizuelno objasnimo komplikovanu situaciju, uz pomoć boje i strelica u kombinaciji sa jasnim tekstom. Bitna stvar, na koju moramo obratiti pažnju, je ohrabriti korisnika da istraži članak, ili da prati priču i da se ne prepadne brojeva.

Pregled tima

Tim koji se na BBC News internet stranici bavi data novinarstvo sastoji se od oko 20 novinara, dizajnera i programera.

Pored data projekata i vizualizacija, tim kreira i sve infografike i interaktivne multimedijalne dodatke vijestima na stranici. Sve to zajedno čini kolekciju tehnika pričanja priča koju sada zovemo vizuelno novinarstvo. U timu nema ljudi koji su isključivo data novinari, ali svo osoblje u redakciji mora znati koristiti spreadsheet aplikacije poput Excel-a i Google Docs-a da bi mogli analizirati podatke.

Osnova bilo kog data projekta su tehničke vještine i savjet naših programera, kao i vještine vizualiziranja naših dizajnera. Iako smo svi u prvom redu ili novinar ili dizajner ili programer, svi konstantno radimo na tome da povećamo razumijevanje i nivo vještine u oblastima stručnosti naših kolega.

Osnovni proizvodi za ispitivanje podataka su Excel, Google Docs i Fusion Tables. Tim je do sada, ali nešto manje, koristio i MySQL, Access baze podataka i Solr za ispitivanje većeg broja podataka; RDF i SPARQL da bi se pronašli načini na koje bismo mogli modelirati događaje koristeći Linked Data tehnologije. Programeri koriste i programerski jezik koji žele, bez obzira da li je to Action Script, Python ili Perl, da usklade, raščlane ili izdvoje setove podataka na kojima bismo mogli raditi. Perl se koristi i za objavljivanje.

Za istraživanje i vizualizaciju geografskih podataka koristimo Google, Bing Maps i Google Earth, te Esri ArcMAP.

Za grafiku koristimo Adobe Suite, uključujući After Effects, Illustrator, Photoshop i Flash, iako sada rijetko objavljujemo dokumente u Flashu jer JavaScript, a naročito JQuery i druge biblioteke poput Highcharts, Raphael i D3, sve više odgovaraju našim potrebama.

Bella Hurrell and Andrew Leimdorfer, BBC