Priručnik za data novinarstvo 1.0
Loading

ABC-jev priručnik za data novinarstvo

Australian Broadcasting Corporation je australijski javni servis. ABC-jev godišnji budžet je oko milijardu australijskih dolara za 7 radio mreža, 60 lokalnih radio stanica, tri digitalna TV servisa, novi međunarodni TV servis i online platformu koja prenosi digitalni sadržaj i sadržaj koji generira korisnik, a čiji obim konstantno raste. Prema zadnjih podacima, u servisu radi više od 4.500 zaposlenika i gotovo 70% njih kreira sadržaje.

Mi smo državni servis ponosan na svoju nezavisnost, jer iako nas finansira država, od nje smo odvojeni zakonom. Naša tradicija je nezavisno novinarstvo javnog servisa. ABC je u Australiji medijska organizacija kojoj se najviše vjeruje.

Ovo je uzbudljivo doba i pod vodstvom direktora, bivšeg izvršnog direktora štampe Marka Scotta, stvaraoci sadržaja na ABC-ju su ohrabreni da, kako to i korporacijski moto kaže, budu hitri.

Naravno, to je lakše reći nego uraditi.

Ali jedna od inicijativa kreiranih da ovo podrži bilo je takmičenje među osobljem da pronađu novac kako bi se razvili višeplatformski projekti.

Tako je nastao ABC-jev prvi projekat iz data novinarstva.

Nekada na početku 2010. godine, zalutao sam na jedan sastanak sa namjerom da trojici iskusnih ljudi od ideja predstavim svoj prijedlog.

Dugo prije toga sam ga sređivao i pohlepno upijao sve o data novinarstvu koje je nudio, sada već legendarni, Guardianov Datablog. I to je bio samo početak.

Smatrao sam da će ABC bez sumnje u roku od 5 godina imati svoj odjel za data novinarstvo. Ovo je bilo neizbježno. Ali pitanje je bilo kako će do toga doći i ko će ga pokrenuti.

Vi koji niste upoznati s ABC-jem, pokušajte zamisliti beskrajnu birokratiju izgrađenu u toku 70 godina. Njihova primarna ponuda uvijek su bili radio i televizija. Sa rastućom popularnošću web sajta, ponuda se proširila i na tekst, fotografije i ranije nezamisliv stepen interaktivnosti. Internet je natjerao ABC da razmisli kako dijeli kolač (novac) i kakvu vrstu kolača (sadržaja) priprema.

Sve je to svakako i dalje u razvoju.

Ali nešto drugo se dešavalo sa data novinarstvom. Government 2.0 (koji se, kako smo otkrili, najviše ogleda u prekoračivanju prava u Australiji) počela je nuditi nove načine pričanja priča koje su do tada bile zakopane u nule i jedinice.

Sve to sam rekao ljudima za vrijeme sastanka. Rekao sam i da trebamo identifikovati neophodne nove vještine, te obučiti novinare da se koriste novim alatima. Trebali smo projekat koji će zaživjeti.

I dali su mi novac.

24-og novembra 2011. godine ABC-jev višeplatformski projekat i ABC internet vijesti krenuli su uživo sa pričom Prirodni gas u brojkama.

Figure 1. Prirodni gas u brojkama (ABC News Online)

Bilo je to pet strana interaktivnih mapa, vizualizacija podataka i teksta.

To nije bilo isključivo data novinarstvo, već hibrid novinarstva koji je nastao tako što su se pomiješali ljudi iz tima i priče koja je, kada se stavi u kontekst, jedna od najaktuelnijih tema u Australiji.

Posebna vrijednost projekta bila je interaktivna mapa na kojoj su prikazani bunari i ispusti prirodnog gasa u Australiji. Korisnici su mogli pretraživati po lokaciji i mijenjati način pretraživanja da bi vidjeli ispuste i bunare. Kada bi zumirali, korisnici su mogli vidjeti ko je bio istraživač, stanje bunara i datum bušenja. Druga mapa je pokazivala aktivnost prirodnog gasa u poređenju sa sistemom podzemnih voda u Australiji.

Figure 2. Interaktivna mapa sa bunarima i ispusnim gasovima u Australiji (ABC News Online)

Imali smo vizualizacije podataka fokusirane isključivo na pitanje otpadnih soli i proizvodnje vode do koje bi moglo doći u zavisnosti od toga kako se situacija bude razvijala.

U drugom dijelu ovog projekta istraženo je otpuštanje hemikalija u lokalni riječni sistem.

Naš tim

  • Programer i web dizajner

  • Glavni novinar

  • Honorarni istraživač, stručnjak za ekstrakciju podataka, Excel i proćišćavanje podataka

  • Honorarni novinar

  • Izvršni producent konsultant

  • Savjetnik, stučnjak za rudarenje podataka, grafičku vizualizaciju i napredno istraživanje

  • Usluge projekt menadžera i administrativna podrška ABC-jeve višeplatformske jedinice

  • Referentna grupa sastavljena od novinara sa kojima smo se po potrebi konsultirali

Kako smo došli do podataka?

Podaci za interaktivne mape su izvađeni iz tzv. shapefajlova (uobičajena vrsta dokumenata za geoprostorne podatke) koji su skinuti sa vladinih internet stranica.

Podaci o soli i vodi su preuzeti iz različitih izvještaja.

Podaci o otpuštanju hemikalija preuzeti su iz ekoloških dozvola koje je izdala vlada.

Šta smo saznali?

‘Prirodni gas u brojevima’ je bio ambiciozan projekat i po sadržaju i po rasponu. Ono što je meni bilo najvažnije je to šta smo naučili i šta bismo mogli dugačije uraditi sljedeći put.

Projekat data novinarstva spojio je mnoge ljude sa ABC-ja koji se inače ne bi sreli: novinare i informatičare. Mnogi od nas se nisu međusobno razumjeli, niti su cijenili posao ovog drugog. Data novinarstvo je to promijenilo!

Praktične stvari:

  • Svi članovi tima na jednom mjestu. Naš programer i web dizajner nisu bili sa ostatkom tima i dolazili su samo na sastanke. To sasvim sigurno nije optimalno rješenje! Oni trebaju biti zajedno sa novinarima.

  • Naš izvršni producent je također bio u drugom dijelu zgrade. Trebali smo biti mnogo bliže, čisto iz razloga da možemo u bilo kom momentu svratiti jedni do drugih.

  • Izabrati priču koja je zasnovana isključivo na podacima.

Sveobuhvatna slika: nekoliko ideja

Velike medijske organizacije moraju se uključiti u izgradnju kapaciteta da bi na odgovarajući način odgovorile izazovima data novinarstva. Imam osjećaj da ima veoma mnogo kompjuteraša i hakera skrivenih u tehničkim odjeljenjima medija koji očajnički žele učestvovati. Stoga su nam potrebne susreti novinara i informatičara, gdje bi se skriveni kompjuteraši, mlađi novinari, web programeri i dizajneri došli igrati sa iskusnijim novinarima radi razmjene vještina i podučavanja. Zadatak: skinuti određeti set podataka i krenuti!

Data novinarstvo je samo po sebi interdisciplinarno. Timove u data novinarstvu čine ljudi koji ranije ne bi radili zajedno. Digitalni prostor je izblijedio granice.

Mi živimo u slomljenoj, nepovjerljivoj sredini. Biznis model po kojem je ranije stvoreno profesionalno, nezavisno novinarstvo, nesavršen kakav jeste, sada je na rubu kolapsa. Moramo se zapitati, kao što mnogi to i čine: kako bi svijet izgledao bez održive četvrte sile? Američki novinar i intelektualac Walter Lippman je primijetio 1920-ih da ˝javno mnijenje ne može postojati bez pristupa vijestima˝. Njegova izjava ni danas nije ništa manje tačna. U 21. stoljeću svi se vrte na blogosferi. Teško je razlikovati lažljivce, licemjere i interesne grupe od profesionalnih novinara. Gotovo svaka internet stranica ili izvor mogu se napraviti tako da djeluju vjerodostojno, uglađeno i iskreno. A vjerodostojna štampa umire negdje u jarku. U ovom novom prostoru lošeg novinarstva, hiperlinkovi mogu beskrajno voditi čitaoca do drugih, još beskorisnijih izvora koji izgledaju savršeno, ali koji ga hiperlinkovima ponovo vraćaju u digitalnu dvoranu sa ogledalima. Tehnički izraz za ovo je: sranje zbunjuje mozgove.

U digitalnom prostoru sada svi pričaju priče, zar ne? Ne. Ako profesionalno novinarstvo - a pod tim mislim na one koji su prihvatili etičko, balansirano, hrabro traganje za istinom i pričanje priča - želi opstati, mora se ponovo dokazati i u digitalnom prostoru. Data novinarstvo je još samo jedna alatka kojom ćemo navigirati digitalnim prostorom. Tu ćemo mapirati, okretati, sortirati, filtrirati, izdvajati i pronalaziti priče među svim onim nulama i jedinicama. U budućnosti ćemo raditi rame uz rame sa hakerima, programerima i dizajnerima. To je tranzicija koja zahtijeva ozbiljnu izgradnju kapaciteta. Potrebni su nam i menadžeri redakcija koji razumiju vezu između digitalnog svijeta i novinarstva kako bi se počelo ulagati u njegovu izgradnju.

Wendy Carlisle, Australian Broadcasting Corporation