Priručnik za data novinarstvo 1.0
Loading

Prikupljanje podataka o cijeni vode od čitalaca

Od marta 2011., informacije o cijeni tekuće vode u Francuskoj se prikupljaju pomoću crowdsourcing (prikupljanje podataka od samih čitalaca) eksperimenta. Za samo 4 mjeseca, preko 5.000 ljudi kojima je dosadila korporativna kontrola nad tržištem vode, odvojilo je vrijeme da potraži svoje račune za vodu, skenira ih i uploaduje na projekat Prix de l’Eau ("cijena vode"). Kao rezultat toga, nastala je neviđena istraga koja je ujedinila geekove, nevladine organizacije i tradicionalne medije sa zajedničkim ciljem da se poboljša transparentnost projekata vezanih za vodu.

Figure 26. Cijena vode (Fondation France Liberté)

Francusko tržište vode ima 10.000 klijenata (gradova koji kupuju vodu kako bi je distribuirali svojim poreskim obveznicima), te tek nekoliko kompanija koje nude komunalne usluge. Tako da je u ovom oligopolu moć u rukama korporacija koje ponekada imaju drugačije cjenovnike za susjedne gradove!

Francuska nevladina organizacija France Libertés se posljednjih 25 godina bavi problemima vezanim za vodu širom svijeta. Trenutno se fokusira na povećanje transparentnosti francuskog tržišta, te jačanju građana i gradonačelnika koji pregovaraju o cijenama vode. Francuska vlada je prije 2 godine odlučila da se pozabavi ovim problemom putem državnog cenzusa o cijeni i kvaliteti vode. Do sada je prikupljeno samo 3% podataka. Kako bi ubrzali stvari, France Libertés je odlučila da direktno uključi građane.

Zajedno sa timom OWNI sam dizajnirao interfejs za korisnike na kojem oni mogu skenirati svoje račune i ukucati iznos koji su uplatili za cijenu vode na prixdeleau.fr (cijena vode). U prethodna 4 mjeseca, 8.500 građana se prijavilo i preko 5.000 računa je uploadovano i potvrđeno.

Iako ovo ne omogućava savršenu procjenu situacije na tržištu, interesnim grupama kao što su državna tijela zadužena za nadgledanje vode je ukazalo na postojanje iskrene zabrinutosti zbog cijene tekuće vode. U početku su bili skeptični prema transparentnosti, ali su u toku operacije promijenili mišljenje, te su sve više podržavali rad France Libertés u borbi protiv netransparentnosti i nesavjesnog korporativnog poslovanja. Šta medijske organizacije mogu naučiti iz ovoga?

Udružite se sa nevladinim organizacijama

Nevladine organizacije trebaju ogromne količine kvantitativnih podataka kako bi sastavile pravilnike. Lakše se odluče da izdvoje novac za prikupljanje podataka nego šefovi novina.

Od korisnika možete dobiti sirove podatke

Crowdsourcing funkcioniše najbolje kada korisnici obavljaju zadatke prikupljanja podataka ili refiniranja podataka.

Tražite izvor

Pitali smo se da li da od korisnika tražimo originale računa, jer smo mislili da bi to možda moglo odvratiti neke od njih od učešća (naročito jer nam je ciljna publika starija od prosjeka). Iako su neki možda zbog toga odustali, time su podaci ipak dobili na kredibilitetu.

Uspostavite sistem validacije

Dizajnirali smo mehanizam ocjene drugih korisnika kako bismo validirali korisničke doprinose. Ovo se pokazalo prekomplikovanim za korisnike koji nisu bili motivisani da se vraćaju na sajt. Međutim, France Libertés ga je koristio, i 10-ak njihovih uposlenika ovaj sistem ocjenjivanja je zaista motivisao.

Neka bude što jednostavnije

Izgradili smo mehanizam za automatsko slanje e-mailova tako da korisnici mogu poslati zahtjev za informacijama pozivajući se na Zakon o slobodi pristupa informacijama kroz samo nekoliko klikova. Iako je inovativan i dobro dizajniran, ovaj mehanizam nije doveo do značajnog broja zahtjeva (poslano ih je samo 100).

Odredite ciljnu publiku

France Libertés se udružio sa novinskim magazinom koji se bavi pravima potrošača 60 Milions de Consommateurs, koji je značajno uključio svoje čitaoce. Za ovakav projekat, ovo je bio odličan potez.

Pažljivo odaberite ključne indikatore učinka

Projekat je u 4 mjeseca prikupio samo 45.000 posjeta, koliko nytimes.com prikupi u 15 minuta. Ono što je zaista bitno je činjenica da se 1 od 5 posjetilaca prijavio, te da je 1 od 10 izdvojio vrijeme da skenira i uploaduje svoje račune.

Nicolas Kayser-Bril, Journalism++