Priručnik za data novinarstvo 1.0
Loading

Koji model auta? Stopa pada na testovima Ministarstva saobraćaja (MOT)

U januaru 2010., BBC je došao do podataka o stopi prolaznosti i padova na testovima Ministarstva saobraćaja (MOT testovima) za različite modele auta. To je test kojim se procjenuje da li je vozilo bezbjedno i tehnički ispravno – svako auto koje je starije od tri godine mora jednom godišnje proći MOT testiranje.

Podatke smo dobili zahvaljujući Zakonu o slobodi pristupa informacijama i to nakon 18-mjesečne borbe sa VOSA, agencijom Ministarstva saobraćaja koja je zadužena za nadgledanje MOT sistema. VOSA je odbila naš zahtjev za pristup informacijama i to opravdala činjenicom da bi se time narušila tajnost trgovačkih podataka. Njihov argument je bio da bi se time naškodilo komercijalnim proizvođačima vozila koji imaju visoke stope neprolaznosti na testu. Međutim, mi smo se obratili povjereniku za informacije koji je procijenio da bi objavljivanje podataka bilo u interesu javnosti. VOSA je potom objavila tražene podatke, 18 mjeseci nakon što smo im poslali zahtjev.

Analizirali smo brojke fokusirajući se na najpopularnije modele i poredeći automobile istog godišta. Pokazalo se da postoje ogromna odudaranja. Naprimjer, u kategoriji vozila starih tri godine, 28% vozila Renault Mégane nije prošlo MOT test, za razliku od samo 11% vozila Toyota Corollas. Te cifre su objavnjene na televiziji, radiju i internetu.

Figure 20. Objavljena stopa pada na testovima Ministarstva saobraćaja (BBC)

Podaci su nam dostavljeni kao PDF dokument od 1.200 stranica, te smo ga morali konvertovati u tabelu kako bismo obavili analizu. Pored zaključaka, objavili smo i taj Excel dokument (sa preko 14.000 redova podataka) na web sajtu BBC News-a, zajedno sa našom pričom. Tako je svima omogućen pristup podacima u formi koja se može koristiti.

Rezultat je bio da su drugi koristili ove podatke za vlastite analize, koje mi nismo stigli obaviti jer smo žurili da brzo objavimo priču, ili za koje u to vrijeme ne bismo imali tehničke kapacitete. Analize su se ticale podataka o tome koliko su starija vozila padala testiranje, poređenja podataka o proizvođačima, a ne pojedinačnim modelima, te kreiranja pretraživih baza podataka kako bi se došlo do podataka o pojedinim modelima. U našu priču smo uključili linkove na ove vanjske web sajtove, kako bi naši čitaoci imali koristi od njih.

Ovo ilustrira neke od prednosti objavljivanja sirovih podataka uz priču. Možda postoje izuzeci (naprimjer, ukoliko planirate da podatke kasnije koristite za neki nastavak priče i želite ih jedno vrijeme zadržati za sebe), ali, generalno govoreći, objavljivanje podataka sa sobom nosi nekoliko bitnih prednosti:

  • Vaš posao je da otkrijete činjenice i podijelite ih sa ljudima. Kada ste se več namučili da dođete do podataka, dio vašeg posla je i da ih proslijedite.

  • Drugi mogu primijetiti neke bitne značajke koje vama promaknu ili detalje koji su njima bitni, a vama se nisu učinili dovoljno važnima da ih uključite u priču

  • Drugi na osnovu vaše priče mogu raditi dalje, detaljnije analize podataka ili koristiti druge tehnike da predstave ili vizualiziraju cifre koristeći vlastite ideje ili tehničke vještine koje mogu na alternativan način produktivno iskoristiti podatke.

  • Time se poštuje odgovornost i transparentnost novinarskog procesa. Drugi mogu razumjeti vaše metode i provjeriti vaš rad ukoliko to žele.

Martin Rosenbaum, BBC