Priručnik za data novinarstvo 1.0
Loading

Angažirati ljude oko svojih podataka

Dobiti reakciju publike je gotovo jednako važno kao i objaviti kvantitativne podatke. Ljudi ste i nekada ćete i pogriješiti, nešto propustiti i stvoriti pogrešnu sliku o nečemu. Vaša publika je u tom slučaju ono najvrijednije što imate – oni mogu provjeriti činjenice i ukazati na stvari koje možda niste uzeli u obzir.

Uključiti publiku na taj način nije jednostavno. Radite s ljudima koji su tokom godina navikli da prelaze sa stranice na stranicu i za sobom ostave samo sarkastičan komentar. Od presudne je važnosti izgraditi povjerenje između vas i vaših korisnika – oni moraju znati šta će dobiti, kako mogu reagovati na to i dati povratnu informaciju, i moraju znati da će se ta informacija uzeti u obzir.

Ali prije svega morate razmisliti o tome kakva je publika koju imate ili kakvu publiku želite. To ćete saznati kroz kvantitativne podatke s kojima radite. Ako su specifični za određeni sektor, onda ćete istražiti komunikaciju sa tim sektorom. Da li tu postoje ljudi koji bi bili voljni da dalje objave izvore koje imate i posao koji ste napravili široj publici? Da li postoji internet stranica zajednice ili forum do kojeg možete doći? Da li postoje posebne publikacije koje bi možda izvijestile o nekim pričama koje ste našli u kvantitativnim podacima?

I društveni mediji su bitan alat, iako i to zavisi od vrste kvantitativnih podataka sa kojima radite. Ako tražite globalnu statistiku poštanskih pošiljki, teško ćete naći grupu na Facebooku ili Twitteru koju će interesovati vaš rad. Ali, ako se bavite znakovima korupcije širom svijeta, ili statistikom kriminala u lokalnoj zajednici, vjerovatno će šira publika biti zainteresovana za to.

Kada je u pitanju Twitter, najbolji pristup je da stupite u kontakt sa poznatim osobama, ukratko im objasnite zašto je vaš rad bitan i uključite i link. Uz malo sreće, oni će to proslijediti dalje svojim čitaocima. To je odličan način da maksimalno izložite svoj rad uz minimalan trud, ali pazite da ne dosađujete ljudima!

Kada ljudi napokon dođu na vašu stranicu, morate razmisliti na koji će način publika komunicirati sa vašim radom. Naravno, mogu pročitati priču i pregledati infografike i mape, ali ako im omogućite da daju komentar to ima veliku vrijednost. Više nego bilo šta drugo, to će vam omogućiti da dobijete bolji uvid u temu o kojoj pišete, na osnovu čega može dalje raditi na toj temi.

Prije svega, podrazumijeva se da uz članak morate objaviti neobrađene kvantitativne podatke. Kvantitativne podatke objavite ili u izvornom cvs obliku ili ih postavite na Google Docs ili sl. Na taj način će kružiti samo jedna verzija kvantitativnih podataka koje po potrebi možete ažurirati u slučaju da pronađete grešku u kvantitativnim podacima koju naknadno treba ispraviti. Još bolje, uradite i jedno i drugo. Ljudima maksimalno olakšajte dolaženje do sirovih podataka.

Nakon toga razmislite da li postoji još neki način da uključite publiku. Pratite statistike o posjećenosti da vidite koji dijelovi podataka privlače najviše pažnje – postoji mogućnost da najposjećeniji dijelovi u sebi kriju neku priču koju ste možda previdjeli. Naprimjer, možda vam neće pasti na pamet da pogledate podatke o siromaštvu na Islandu, ali ako te ćelije imaju najveću posjećenost možda to vrijedi istražiti.

Razmišljajte van okvira polja za komentare. Da li komentare možete povezati sa određenom ćelijom spreadsheeta? Ili sa određenim dijelom inforgrafike? Iako mnogi sistemi za objavljivanje ovo možda ne dozvoljavaju, vrijedi pokušati ako stvarate nešto što se traži. Vrijednost koju to može donijeti vašim kvantitativnim podacima ne smije se podcijeniti.

Osigurajte da i drugi korisnici mogu vidjeti te komentare - oni često vrijede gotovo kao originalni kvantitativni podaci i, ako tu informaciju zadržite za sebe, publici uskraćujete tu vrijednost.

Na kraju, drugi ljudi možda žele objaviti svoje infografike i priče zasnovane na istim kvantitativnim podacima – ramislite o tome kako da sve to povežete i profilirate njihov rad. Možete recimo upotrijebiti hashtag specifičan za određen set podataka, ili, ako se uglavnom sastoji od slika, možete ga podijeliti na Flickr grupi.

Imati način da i sigurno podijelite informacije može biti veoma korisno – u pojedinim slučajevima možda nije sigurno da ljudi javno objave svoj doprinos setu podataka, ili im to jednostavno nije ugodno. Oni bi možda radije proslijedili informaciju putem maila ili anonimnog komentara.

Najbitnija stvar koju možete uraditi sa vašim setom podataka je da ih proslijedite što dalje i što otvorenije možete. Ako svojim čitaocima omogućite da pregledaju vaš rad, pronađu vaše greške i nađu stvari koje ste možda propustili, to će vaše novinarstvo i doživljaj čitalaca učiniti beskrajno boljim.

Duncan Geere, Wired.co.uk