Priručnik za data novinarstvo 1.0
Loading

Kako napraviti aplikaciju za vijesti

Aplikacije za vijesti su prozori ka kvantitativnim podacima koji stoje iza priče. To mogu biti baze podataka za pretraživanje, vizualizacije ili nešto sasvim drugo. Ali bez obzira na to u kojoj formi bile, one podstiču čitaoca da dođe u dodir sa podacima i to u kontekstu koji je za njih bitan: ako žele vidjeti trend kriminala u području u kojem se nalaze, provjeriti koliko su sigurni lokalni doktori ili pretražiti doprinose političkim kandidatima.

Najbolje aplikacije za vijesti nisu samo vrhunske infografike, to su proizvodi koji traju. Oni žive van ciklusa vijesti, i često omogućavaju čitaocima da riješe stvarne probleme, ili daju korisne ili sasvim nove odgovore na pitanja, tako da postanu trajni izvor informacija. Kada su novinari ProPublicae htjeli istražiti sigurnost američkih klinika za dijalizu napravili su aplikaciju koja je korisnicima omogućavala da provjere da li je klinika u njihovom gradu sigurna. Omogućiti tako bitnu uslugu znači stvoriti vezu s korisnicima koja prevazilazi priču.

To je i izazov i obećanje kreiranja najsavremenijih aplikacije te vrste: da će se stvoriti nešto trajne vrijednosti. Bez obzira na to da li ste programer ili menadžer, bilo kakva diskusija o stvaranju nove aplikacije za vijesti trebala bi početi sa načinom razvoja proizvoda: budite konstantno fokusirani na korisnika i radite tako da izvučete najviše iz svog prozvoda. Stoga, prije nego počnete rad na aplikaciji, postavite si tri pitanja:

Figure 1. Tragač za institucijama za dijalizu (ProPublica)

Ko je moja publika i koje su njihove potrebe?

Aplikacije za čitanje vijesti ne pružaju priču radi priče, one su tu za korisnika. U zavisnosti od vrste projekta, korisnik može biti pacijent za dijalizu koji želi saznati o sigurnosti u njegovoj klinici, ili neko ko posjeduje kuću, ali ne zna kolika je su opasnost od zemljotresa u blizini njegovog doma. Bez obzira ko to bio, svaku diskusiju o izgradnji aplikacije, kao bilo kog dobrog proizvoda, treba početi sa ljudima koji će je koristiti.

Jedna aplikacija može koristiti mnogima. Primjer toga je projekat pod nazivom Curbwise, koji su napravili ljudi iz World-Heralda iz Omahe (Nebraska), a koji služi ljudima koji posjeduju nekretnine i vjeruju da plaćaju preveliki porez, radoznalim stanovnicima koje interesuje vrijednost nekretnina u njihovoj okolini, ili agentima za nekretnine koji žele da su u toku kada je u pitanju prodaja nekretnina. U bilo kom slučaju, aplikacija zadovoljava specifične potrebe korisnika i zbog toga joj se oni vraćaju.

Vlasnicima nekretnina može zatrebati pomoć u prikupljanju informacija o lokalnim nekretninama da bi mogli dokazati da su porezi bezrazložno previsoki. Da bi se sakupila ta vrsta informacija potrebno je vrijeme i proces je jako komplikovan; taj problem je Curbwise riješio izvještajem koji je lako koristiti i u kom se nalaze sve informacije potrebne da bi se obratili lokalnim vlastima u vezi s porezom na nekretnine. Curbwise taj izvještaj prodaje za $20, a ljudi ga plaćaju jer im pomaže da riješe realan životni problem.

Bez obzira na to da li vaša aplikacija rješava stvarni problem poput Curbwisea ili služi kao interesantna vizualizacija koja dopunjava priču, uvijek morate voditi računa o tome ko će aplikaciju koristiti. Nakon toga, skoncentiršite se na dizajn i funkcije i to na osnovu potreba korisnika.

Koliko vremena trebam potrošiti na ovo?

Programeri u redakcijama su poput vode u pustinji, uvijek veoma traženi i nikada ih nema dovoljno. Kreiranje aplikacija za vijesti znači balansiranje između dnevnih potreba redakcije i predanog dugoročnog rada koji je potreban da bi se napravio zaista izvanredan proizvod.

Recimo da vam urednik dođe sa sljedećom idejom: gradsko vijeće treba naredne sedmice glasati o tome da li će srušiti nekoliko historijskih zgrada u vašem gradu. On predlaže da se napravi jednostavna aplikacija koja će omogućiti korisnicima da te zgrade vide na mapi.

Kao programer imate nekoliko opcija. Možete napregnuti svoje inženjerske mišiće tako što ćete napraviti predivnu mapu koristeći poseban softver. S druge strane, možete koristiti postojeće alate poput Google Fusion Tables ili biblioteke otvorenog koda za mapiranje i završiti posao za nekoliko sati. Prva opcija će vam dati bolju aplikaciju, ali druga opcija će vam dati više vremena da napravite nešto drugo što će ostaviti trajniji utisak.

To što priča naginje kompleksnoj, divnoj aplikaciji ne znači da je morate i napraviti. Balansiranje prioritetima je od presudne važnosti. Bitno je da ne zaboravite da svaka aplikacija koju napravite na neki način košta; možda ste, umjesto na ovoj koju ste napravili mogli raditi na nekoj aplikaciji koja bi mogla ostaviti veći utisak.

Kako mogu unaprijediti stvari?

Kreiranje kvalitetne aplikacije za vijesti može oduzeti jako mnogo vremena i biti veoma skupo. Zato je bitno uvijek upitati se isplati li se to raditi. Kako trenutnu senzaciju pretvoriti u nešto posebno?

Jedan način da to uradite jeste da kreirate projekat koji će biti trajniji od jednog ciklusa vijesti. Drugi je da napravite alat koji će vam u budućnosti uštedjeti vrijeme (i učinite ga dostupnim javnosti!) ili primijenite naprednu analizu da biste saznali više o vašoj publici.

Mnoge organizacije na osnovu popisa stanovništva prave mape koje pokazuju demografske promjene u njihovim gradovima. Ali kada je tim iz The Chicago Tribunea napravio svoju aplikaciju, oni su stvari digli na sasvim novi nivo razvivši alate i tehnike pomoću kojih su mape stvarali brzo, i koje su onda učinili dostupnim i drugim organizacijama.

U Centru za istraživačko novinarstvo, u kom ja radim, povezali smo jednostavne baze podataka sa sofisticiranim pretraživačem događaja, što nam je omogućilo da, između ostalog, saznamo i koliko korisnici cijene mogućnost slučajnog otkrivanja i istraživanja kod naših aplikacija za vijesti.

Iako možda zvučim poput nekog računovođe, uvijek treba voditi računa o povratu uloženog. Riješiti generički problem; naći novi način da se korisnici zainteresuju; učiniti dijelove vašeg rada dostupnim javnosti; koristiti statistike da saznate više o vašim korisnicima; napraviti nešto poput Curbwisea, gdje dijelovi aplikacije mogu donijeti novac.

Zaključak

Programiranje aplikacija za vijesti je u kratkom vremenskom periodu veoma mnogo napredovalo. Aplikacije za vijesti 1.0 bile su umnogome slične infografikama 2.0 – interaktivne vizualizacije kvantitativnih podataka, kombinovane sa bazama podataka koje se mogu pretraživati, dizajnirane prvenstveno da unaprijede tekstualnu priču. Sada mnoge od tih aplikacija mogu kreirati i rokovima ograničeni novinari i to uz besplatne alate, što programerima omogućava da razmišljaju o bitnijim stvarima.

Aplikacije za vijesti 2.0, čemu industrija teži, odnose se na kombinovanje pričanja priča i snaga novinarstva u polju javnog interesa, sa razvijanjem proizvoda i stručnosti u svijetu tehnologije. Rezultat toga je, bez sumnje, eksplozija inovativnosti u pogledu načina na koji se podaci mogu učiniti bitnima, zanimljivima i posebno korisnim za našu publiku – a istovremeno se i novinarstvu pomaže da to isto postigne.

Chase Davis, Center for Investigative Reporting